Ad Grønlandspagaj

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Ad Grønlandspagaj

Indlæg  Gæst on Ons 30 jul 2008, 15:39

Immara - som de siger på grønlandsk

En grønlandspagaj - efter sigende skulle det være en helt anden måde at ro kajak på. Jeg tænkte: det må jeg prøve (endnu en oplevelse med kajakken). Jeg skal ile med at sige, at jeg kun har prøvet den på en kortere - meget kortere - tur, så det er ikke med megen erfaring, jeg udtaler mig.
Det var noget andet - og en meget lækker oplevelse. Da jeg kom hjem, kunne jeg ikke dy mig for at gå på nettet for at se, om der var skrevet noget om sådan en fyr. Og det var der. En masse, og det var faktisk rigtig godt, også noget man kan bruge, selvom man har en almindelig pagaj.

Jeg vil henvise til siden www.thomassondesign.com. Der er adskillige sider om det at padle, men der er også et væld af andre gode ting at hente.

I forbindelse med grønlandspagajen kan man her bla læse (lidt citat-mosaik):

• "Praktisk set giver
    eskimopadling et blødere, mere sammenholdt og mindre anstrengende bevægelsesmønster...".

• "At skifte til en smal uvinklet pagaj indebærer, at man skal være
    bevidst om forskellen på gode og dårlige rotag og borttræne indlærte uvaner
    – og at man som sidegevinst bliver en bevidst og mere kompetent roer."

• "Praktisk set giver
    eskimopadling et blødere, mere sammenholdt og mindre anstrengende bevægelsesmønster..."

• "... masser af energi spares på
    en dag med tusinde
    rotag..."
Det var bare det, jeg ville fortælle. Ikke for at slå et slag for en grønlandspagaj (jeg er ikke sælger, det er i øvrigt ikke til at opdrive sådan en for tiden), men det jeg læste i den forbindelse var så spændende og lærerigt, at det måtte jeg delagtiggøre andre i. Derfor denne lille kommentar.

God læselyst... - og mange hilsner Benny Smile

Gæst
Gæst

Tilbage til toppen Go down

Re: Ad Grønlandspagaj

Indlæg  Gæst on Tirs 30 dec 2008, 14:41

Hej
Kan kun give Benny ret. Købte selv en Piortoq (smal grønlandsk åre) på Amager hos www.greenlandpaddle.com i sommers og har ikke brugt andet siden da. Han har også 2. sortering og giver på disse årer 20-40% rabat.
Leebabydj

Gæst
Gæst

Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen